דצמ 302014
 

עם מותו של אל-רשיד עלה לשלטון אחיו מולאי איסמעיל (1727-1672), שנסתייע אף הוא בידידיו היהודיים. הסוחר יוסף מימאראן הילווה לו כסף כדי להקים צבא ולהשתלט על פאס. שלטונו הממושך של אסמעיל הביא יציבות וביטחון למרוקו ובתוך זה גם ליהודים. כמה מן המשפחות המכובדות – מימאראן, טולדנו, בן-עטר, פינטו – זכו לעמדות השפעה בחצרו של איסמעיל ואף מילאו תפקידים דיפלומטיים בשירותו של המלך. שנים מבני משפחת טולדנו שימשו כשגרירים בהולנד ובלונדון. יצחק פינטו שימש כמוכס ראשי בנמל טנג'ר וצבר עושר רב. עם מותו הוחרם כל רכושו בידי הסולטאן. מקרב המשפחות האלה נתמנו גם הנגידים שהנהיגו את הקהילה היהודית וייצגו אותה כלפי השלטונות. מספר היהודים בממלכה, בימי איסמאיל נאמד בכ-16,000 נפש.

השבתאות קנתה לה נפשות רבות בקהילה היהודית במרוקו, בעיקר במרכזים היהודיים בפאס, מקנס, סלא, תיטואן.  ב-1673 חולל תמהוני בשם יוסף בן צור ממקנס התרגשות רבה כאשר הכריז על עצמו כמשיח, אולי בהשפעת אלישע העזתי (אביו של נתן העזתי), שהגיע למרוקו והפיץ כאן את בשורת הגאולה. אך גם גל זה דעך עד מהרה, אף כי התסיסה הרעיונית השבתאית לא נעלמה כל עוד היתה לקבלה אחיזה חזקה בקרב יהודי ארצות המגרב.

יהודי מרוקו, שסבלו מכל ההגבלות הידועות המוטלות על יהודים ונוצרים תחת שלטון האיסלאם, מימי עומר אל חטיב, נטו להציג את הסימנים המיוחדים שציינו את

היהודים, בעיקר בפרטי לבושם, כסימני אבלות שנטלו היהודים על עצמם לזכר החורבן. על המלאח, השכונה המיוחדת שבה נסגרו, אמרו כי היא נועדה להבדיל בין קודש (יהודי) לחול (מוסלמי).

מתיחות רבה שררה בין מרוקו לבין המעצמות המערביות הימיות – הולנד ואנגליה – בשל הפעילות הפיראטית שהתנהלה מול חופי מרוקו. במשא-ומתן ליישוב הסכסוכים האלה ולכריתת הסכמי שלום ומסחר השתמש הסולטאן בעיקר בשירותיהם של יהודים, שלהם היו קשרים עם ארצות השפלה. משה בן עטר, שכיהן כנגיד היהודים לאחר אברהם מימאראן, בנו של יוסף מימאראן, טיפל בשנת 1722 בשחרורם של 300 בריטים שנישבו בידי פיראטים.

בימיו של אסמעיל הונהג מס מיוחד על סחרם של היהודים, בשיעור של חצי אחוז; מס זה שכונה "חק אליהוד" נשאר קבוע לדורות.

אף שרוב סחר החוץ התרכז בידי היהודים והסוחרים הגדולים צברו עושר רב, רוב יהודי מרוקו עסקו במסחר זעיר ובמלאכה. כיוון שהאיסלאם אסר על המאמינים את העיסוק בעיבוד מתכות יקרות – הפכה מלאכת הצורפות למקצוע יהודי בכל ארצות המגרב.