דצמ 312014
 

הפולמוס בשאלת זכויות האזרח ליהודים מתלקח מחדש. בברלין יצא לאור חיבורו של קרל גרטנואר (Karl W.F. Grattenauer, 1770-1838 ), "נגד היהודים" (Wider die Juden) , בו תקף את האופי היהודי, שאין לו תקנה. יש לשוב ולבודד את היהודים ולסמן אותם באמצעות טלאי כתום. ספרו של גרטנואר היכה הדים והיה לרב-מכר. כבר ב-1791 הוציא גרטנואר בעילום שם חוברת אנטישמית "על המבנה הגופני והמוסרי של יהודי זמננו" ובה הביא אסמכתאות מחיבורו של יוהאן אייזנמנגר, "היהדות ללא מסווה" (1700).

הצליל החדש שבקע מן ההתקפות על היהודים היה לאומני וגזעני, לא מעט בהשפעת הפילוסוף יוהן גוטליב פיכטה               ( Johann Gottlieb Fichte, 1762-1814), ממייסדי הזרם האידיאליסטי הרומנטי במחשבה הגרמנית והמטיף הגדול לרעיון הלאומיות הגרמנית. בחיבור אנונימי, פרי עטו ("מסות לתיקון דעת הקהל על המהפכה הצרפתית"), שפרסם בשנת 1793, התייחס פיכטה אל שאלת היהודים וקבע כי היהודים מהווים "מדינה בתוך מדינה" ואין להעניק להם זכויות אזרח, אלא אם כן יעקרו מראשם כל "רעיון יהודי". פיכטה אפילו הציע לסייע ליהודים לכבוש את הארץ המובטחת שלהם ו"לשלוח אותם לשם".

בהשראת פיכטה, פרסם כריסטיאן לודוויג פאלצוב (Christian Ludwig Paalzow, 1753-1824), פקיד מדינה בכיר במערב-פרוסיה, ב-1799, את ספרו האנטי-יהודי, "היהודים" (Die Juden). ב-1803 הוציא פאלצוב מהדורה חדשה של ספרו, תחת הכותרת "על מדינת היהודים" (De Civitate Judaeorum).

ריבוי הפרסומים סביב היהודים הדאיג את הממשלה הפרוסית וזו הוציאה בחודש ספטמבר צו האוסר על פרסומים נוספים בעניין היהודים, אם בעד ואם נגד.